www.docraft.co.il
 
מיומנות לאמנות Do Craft Think Art
 
דף הבית מוצרים במבצע קצת עלינו... הסברים והודעות קישורים צור קשר
English
טכניקות
הסטוריה והתפתחות של הפרצ‘מנט בעולם
אומנות הפרצ‘מנט הקרויה בפי העם בישראל "פרגמנט" ובעולם הגדול "פרצ‘מנט", הינה מלאכת מחשבת עדינה שהחלה לפני מאות בשנים, בעיקר בעולם הנוצרי אם כי גם היהודים נהגו לשאול ממנה חלקים שונים.   במלאכה זו עסקו הדרשנים תוך כדי כתיבה ועיטור דרשותיהם על גבי יריעות קלף מעור הבהמות השונות.
בשנת 1986 הביאה מדרום אמריקה, את האומנות הזו הגב‘ מרטה אוספינה להולנד שם פיתחה והאדירה את יצירותיה ובעצם החייתה את הפרצ‘מנט בהולנד ובעולם כולו.
כיום את העורות (הקלף) מחליף נייר השרטוט (בעיקר נייר של 150 גר‘), בשל תכונתו העיקרית: הלובן האטום שנוצר תוך כדי הפעלת לחץ עליו, בטכניקות מיוחדות ניתן ליצור תמונות, כרטיסים, אהילים, תחתיות לכוסות, מגשים ועוד כהנה מוצרים כיד הדמיון הטובה.

שלבי העבודה בפרצ‘מנט (פרגמנט בגרמנית ובשוודית)

* הנייר: הנייר  שאנו משתמשים זהו נייר שרטוט עבה במיוחד . נייר הפרצ‘מנט הבסיסי הוא נייר בעובי 150גר‘

  ישנם ניירות דקים יותר ועבים יותר למטרות שונות.( עובי הנייר אמור לתמוך בעבודת ההבלטה והחירור

  על נייר הפרצ‘מנט.ומכאן כשהנייר דק מידי הוא נקרע ואינו מתאים למלאכת מחשבת זו)

* הכלים : כלי הפרצ‘מנט אלו כלים שנבחנו ונמצאו טובים במיוחד עבור מלאכה זו כמובן שיש תחליפים לכל דבר אך בהסברים שלנו אנו משתמשים בכלים הייחודים לפרצ‘מנט של חברת פרגמנו מהולנד. (ניתן להשיג את הכלים בישראל)

 

 

 

העתקת הדוגמא

השלב הראשון במלאכת הפרצ‘מנט זה שלב העתקת הדוגמא לנייר הפרצ‘מנט . עוקבים אחרי הדוגמא ע"י שימוש בעט ציפורן ,או בעט ג‘ל לבן.
הקוים יוצרים את מסגרת  הפרויקט. אנו משתמשים כאן בדיו טינטה למיניו,הדיו הלבן הוא הנפוץ ביותר אך ניתן להשתמש גם בדיו זהב ו/או צבעוני וכמובן הדיו המטלי. את סימני הקיפול אנו עושים עם עפרון מכני ועופרות לבנות. ליותר מידע על הטכניקה אנו ממליצים על הספר ה-1 בסדרה של ספרי הטכניקות של חברת פרגמנו.
                               

טכניקת ההבלטה

טכניקת ההבלטה ‘להרים את הנייר‘. ‘ההרמה‘-הבלטה הזו נעשית ע"י מתיחת הדף ולחיצה על הדף עם כלי ההבלטה. 
כאשר אנו מבליטים כמעט תמיד נעבוד על הצד ההפוך מהצד שעליו העתקנו את הדוגמא.
ישנם כלים שונים להבלטה אנו בוחרים אותם לפי גודל האזור שאותו אנו רוצים להבליט וכן לפי חוזק ההבלטה שאנו מעוניינים ליצור.
כדי שבתהליך ההבלטה לא נקרע את הדף אנו משתמשים במשטח הבלטה זהו משטח שעליו יש כרית ברכות אופטימלית לטכניקה זו.
כאשר אנו מבליטים הדבר הראשון הנגלה לעין הוא צבע הנייר המשתנה מאפור ללבן, ככל שנלחץ יותר הנייר יהפוך ללבן יותר נסו ותהנו. 
בספר ה-1 בסדרת הטכניקות ישנו הסבר מפורט על טכניקת ההבלטה.
ב2005 יצרנו רשת עם חורים עדינים באלכסון – הרשת האלכסונית- בעזרתה ובכלי ההבלטה הקטן ניתן להבליט נקודות קטנות.
                              

הלבנה בניקוד

את ההלבנה בניקוד אנו עושים על גב נייר הפרצ‘מנט עם כלי מחט אחת.ראשית אנו מבליטים קלות את האזור שאנו רוצים להבליט בנקודות עם כלי הבלטה מתאים לגודל האזור.
 עם כלי מחט אחת מחוררים חורים מאוד קטנים ומהירים על הגב הנייר נזהרים לא לקרוע את הנייר .( טיפ אני עושה הלבנה בחירור על גבי משטח חיתוך או קרטון ישן אבל נקי) 
לסיום לצבוע בעפרון לבן לאחר סיום ההבלטה. הנקודות צריכות להיות אחידות וקרובות יחדיו ולהראות אחידות על הנייר. 
למידע נוסף על טכניקה זאת, אנחנו ממליצים על ספר הטכניקות הראשון. 
            

חירור

באופן מילולי פרוש המילה לחורר חורים קטנטנים , במלאכת הפרצ‘מנט הכוונה לחירור חורים בנייר הפרצ‘מנט.

מלבד הבלטה זו הטכניקה החשובה במלאכת הפרצ‘מנט, וניתן להשתמש בטכניקה זו באין ספור אפשרויות וצירופים.

יש כלים רבים לחירור המחוררים בצורות שונות כאשר אנו מחוררים אנו משתמשים במשטח חירור ( נעיצה) ולעיתים לחירור רדוד במשטח חיתוך.
 בדרך כלל אנו מחוררים על פני הדוגמא ( הצד שאליו העתקנו את הדוגמא) .

ע"י חירור ניתן לתחם כרטיסים ועבודות בדוגמאות מיוחדות. אנו משתמשים בחירור כאשר אנו מעוניינים לגזור חלקים מהפרצ‘מנט .
 אם אנחנו מבליטים קרוב לחירור יש לחרר חירור ראשוני ( רדוד) להבליט ולבסוף לחרר חירור שני עמוק.

אנו ממליצים על הספר טכניקות בפרצ‘מנט מס‘ 2 . ניתן להעזר ברשת החירור על מנת לקבל חירור מושלם יותר.
        
        

חיתוך או גזירה

כדי שהגזירה תראה יפה יש לחורר באופן מדוייק, לשם כך אנו צריכים דוגמאות מדויקות וכלים טובים.
גם תאורה נכונה חשובה מאד בהצלחת הגזירה. במלאכת הפרצ‘מנט הגזירה או החיתוך מתכוון לגזירה של החירור.
 בגזירת החירור אנו גוזרים איקסים וקווי תחרה שונים. אנו משתמשים במספריים בעלי חוד מיוחד שמאפשר לנו להכנס יפה לתוך החורים שחיררנו ולגזור אותם.
 במקום המספריים יש אפשרות להשתמש במספרי מלקחיים. ניתן ללמוד יותר על טכניקת הגזירה בספר הטכניקות בפרצ‘מנט מס‘ 2.
         
          
         

צביעה בצבעי דורסו

טכניקת הדורסו זוהי הטכניקה שמעניקה לנייר הפרצ‘מנט האפור בהיר צבע פסטלי כמו גיר.
 אנו צובעים על הצד האחורי של נייר הפרצ‘מנט עם צבעי דורסו . לאחר שצבענו חלקים רצויים בצבע דורסו ,אנו משתמשים בנייר מגבת שעליו שמים קצת 
שמן דורסו ומחליקים את הצבע לתוך הנייר בתנועות סיבוביות , עד שהצבע נספג כולו בנייר הפרצ‘מנט ויש לנו שיכבה אחידה של צבע. 
כאשר אנו מעוניינים לצבוע דף שלם בדורוסו רצוי לעשות כן לפני תחילת העבודה על טכניקות אחרות.
ניתן למצוא מידע נוסף על הצבעיה בדורוסו בספר טכניקות במלאכת הפרצ‘מנט מס‘ 3.
         

צביעה 

הטכניקה שרבים מתקשים בה זה טכניקת הצביעה. כולם יכולים ללמוד לצבוע עד רמה מסויימת וכדי להצליח להגיע לתוצאות טובות יותר יש להתאמן הרבה .
 לפני הצביעה אנו בדר"כ מעתיקים את הדוגמא בקוי המתאר. לאחר מכן צובעים את תוך הדוגמא.
ניתן לצבוע אם כל מיני חומרים שונים לדוגמא צבעי פינטורה ופינטה פרלה שהם צבעים אקרילים, 
עם דיו טינטה וטינטה פרל,עם עפרונות צבעוניים פרגה יבשים ורטובים , ועם טושים פרגה. הדוגמא למטה נצבעת עם טושים.
 יש מידע נוסף לצביעה בטושים בספר טכניקות בפרצ‘מנט מס‘ 3 
ואילו בספר טכניקות בפרצ‘מנט מס‘ 5 יש מידע נוסף לגבי צביעה בעפרונות השונים.
       

           

טפיחה

טכניקת הטפיחה זו טכניקה שאנו טופחים על הנייר בעזרת מכחול המיועד לטכניקה זו הטבול בפינטורה (צבע אקרילי).
הטפיחות עם המכחול גורמות לצבע להצבע במעין נקודות קטנטנות וחמודות על נייר הפרצ‘מנט. הנקודות יוצרות תמונה או חלק ממנה . 
זו טכניקה מאד מיוחדת לצבוע בפרצ‘מנט. ניתן להבליט את נייר הפרצ‘מנט לאחר הצביעה בטפיחות דבר המוסיף נופח וגוון לתמונה.
 על מנת להקל על ביצוע הטכניקה יצרנו שבלונות שמקלות על יצירת התמונה הרצויה. אנו ממליצים על הספר טכניקות בפרצ‘מנט מס‘ 4 לקבלת מידע נוסף על טכניקה זו. 
     

שכפול

זוהי טכניקה חדשה למדי, שכפול בעזרת צבעי פסטל. הטכניקה מבוססת על טכניקה עתיקה של צביעה באצבעות,
 כאשר אנו מחליקים צבע מהשבלונה אל הנייר בעזרת האצבע. 
חברת פרגמנו מציעה שבלונות בדוגמאות שונות של פרחים פרפרים וקישוטים וכמובן צבעים מתאימים לטכניקה זו. 
בכל שבלונה לשכפול יש גם דוגמא להבלטה שניתן להשתמש בה לתחם את הדוגמא. 
הדוגמאות על השבלונה ממוספרות ע"פ הסדר שמשתמשים בו דבר שהופך את הטכניקה לפשוטה .
(מומלץ לניילן את תרשים חלקי השבלונה לאפשר שימוש חוזר) הצביעה כל-כך פשוטה שזה נראה כאילו ציירנו לבד את הפרח או פרפר.
השכפול זו טכניקה נחמדה למי שהצביעה אינה הצד החזק שלה. הספר החדש שיכפול מוסיף לנו מידע חשוב בטכניקה זו.               
         
        
מוצרים במבצע | קצת עלינו... | הסברים והודעות | קישורים | צור קשר
בניית אתרים דומיינים רישום דומיין ניוזלטר אחסנת אתרים